Skoro czytasz ten artykuł, to z pewnością kupiłeś coś przez internet, co nie spełnia Twoich oczekiwań, lub ma wadę i chcesz zwrócić towar. Nie wiesz jak? Nie wiesz, czy na pewno możesz? W tym artykule dowiesz się, kiedy możesz zwrócić zakupioną rzecz i jak to zrobić.

Warunki zwrotu paczek są na ogół takie same. Niekiedy tylko nieznacznie różnią się pomiędzy poszczególnymi e-sklepami. Niektóre z różnic również zostaną uwzględnione poniżej. A więc co musisz wiedzieć zanim przystąpisz do zwrotu paczki?

Kiedy mogę zwrócić paczkę?

Każdy zakup, którego dokonałeś na odległość, czyli np. przez internet, daje Ci termin 14 dni na odstąpienie od umowy. Co to znaczy? Załóżmy, że jakiś czas temu otrzymałeś swoje wymarzone nowe buty, które po przymierzeniu okazały się być za małe. Oczywiście na nic zdadzą Ci się ciasne buty. Chcesz je oddać, a nie jesteś pewien jak się za to zabrać? Bardzo prosto. Ustal dokładną datę otrzymania towaru. Od tego terminu zazwyczaj masz 14 dni, aby powiadomić sklep, że będziesz towar zwracał. Jeżeli przekroczyłeś 14 dni, wejdź na stronę e-sklepu i upewnij się, że czas na odstąpienie od umowy wynosił wynosił właśnie tyle. Coraz więcej sklepów przedłuża termin do 30 dni. Może będzie tak i w Twoim przypadku?

Poinformuj sklep o chęci zwrotu zamówienia (odstąpienia od umowy). Możesz zrobić to np. e-mailowo. Wtedy sklep prawdopodobnie wyśle Ci formularz odstąpienia od umowy. Formularz ten będziesz musiał wypełnić, podpisać i wysłać z powrotem wraz z zamówieniem, lub też odesłać go pocztą elektroniczną. Oczywiście nie musisz sklepu informować o chęci zwrotu towaru. Możesz po prostu uzupełnić odpowiedni formularz i wysłać go wraz z zamówieniem do sklepu.

Czy wiesz gdzie znaleźć formularz odstąpienia od umowy? Może być on zamieszczony na stronie sklepu w zakładce „regulamin”, czy też „prawo odstąpienia od umowy” lub w pierwszym e-mailu wysłanym przez e-sklep. Wraz z rozpoczęciem realizacji zamówienia sklepy mają obowiązek informować o Twoim prawie do zwrotu, a przy okazji przesyłają przykładowy formularz. Następnie zapakuj z powrotem towar wraz z uzupełnionym formularzem i zamów kuriera.

O czym należy pamiętać przy zwrocie paczki?

Nie musisz podawać przyczyny swojego zwrotu. Najczęściej masz 14 dni, aby poinformować sklep o chęci zwrotu. Następnie od momentu, w którym zadeklarowałeś chęć oddania zamówienia, masz kolejne 14 dni na jego wysyłkę z powrotem do sklepu. Do zwrotu nie wystarczy uzupełniony i podpisany formularz odstąpienia od umowy. Do pudełka wsadź również paragon / fakturę, metki, instrukcje obsługi i wszystko, co stanowi nieodłączną część zamówionego towaru. Zwracany towar na zasadach odstąpienia od umowy nie może być uszkodzony. Twoje zamówienie było w firmowym pudełku producenta? W takim przypadku musisz zwrócić również to pudełko. Większość sklepów zaznacza, aby było one w całości (nierozerwane, niepogniecione). Choć nie wszystkie sklepy zwracają na to uwagę. Zapakuj zamówienie z starannością, tak, aby było w pełni bezpieczne podczas transportu i w całości dotarło do sprzedającego. Spełniając wszystkie powyższe punkty, masz pewność, że Twój zwrot zostanie przyjęty, a sprzedający zwróci Ci Twoje pieniądze. Najczęściej ma na to 14 dni. Kuriera, który realizuje przesyłkę zwrotną, zamawiasz już na własny koszt. Choć nie zawsze. Coraz częściej są i takie sklepy, które gwarantują darmowy zwrot. A to oznacza, że wraz ze zwrotem pieniędzy, otrzymasz nie tylko z powrotem kwotę wpłaconą za zamówienie, ale również to, co wydałeś na kuriera w obydwie strony.

Zwrot paczki przy reklamacji

Warunki zwrotu paczki nieco różnią się w przypadku, gdy zakupiona rzecz ma wadę, a Ty chcesz dokonać reklamacji. Co wtedy należy zrobić? Poinformuj sklep o wadzie produktu, przesyłając im dokładne zdjęcia wady i opisz, jak ona wpływa na użytkowanie danego produktu. Napisz, czy chcesz zwrócić towar, obniżyć jego cenę, czy też go wymienić. W niektórych przypadkach możesz ubiegać się o usunięcie tejże wady produktu. Gdy sklep przyjmie Twoją reklamację, wtedy odsyłasz produkt na koszt sprzedającego. Pamiętaj jednak, aby zabezpieczyć ją przed transportem, by nie uległa kolejnym zniszczeniom.

Do reklamacji będziesz potrzebował:

  • fakturę / paragon,
  • kartę gwarancyjną

Rzeczy te również zamieszczasz w przesyłce, lub ich skan przesyłasz e-mailowo do sprzedawcy. W przeciwieństwie do prawa do odstąpienia od umowy, towar na zasadzie reklamacji możesz zwrócić również, gdy zakup odbywał się w sklepie stacjonarnym.

Nie bój się zwracać, czy reklamować kupionego towaru, jeżeli jest z nim coś nie tak, lub nie spełnia Twoich oczekiwań. To są Twoje podstawowe prawa konsumenta. Każdy sklep chce, aby jego klienci byli zadowoleni i z przyjemnością dokonywali kolejnych zakupów. Tak więc w większości przypadków obsługa zwrotów, czy reklamacji powinna przebiec w przyjaznej atmosferze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

trzy × 5 =