
Przewagą profesjonalnych firm kurierskich nad usługami pocztowymi jest zdecydowanie krótszy czas dostarczenia listu lub paczki. Standardem w tego rodzaju usługach jest dotarcie paczki do adresata już kolejnego dnia od jej nadania. Zagubienia i opóźnienia dostaw nie zdarzają się często, jednak mogą mieć miejsce. Co w przypadku, gdy paczka z ważnymi dokumentami lub prezentem na specjalną okazję dotarła z opóźnieniem?
Każdy klient firmy kurierskiej, zarówno adresat, jak i nadawca może złożyć reklamację dla opóźnionej przesyłki. Nikt nie lubi składania reklamacji, już sama nazwa tego procesu kojarzy się negatywnie. Jednak złożenie reklamacji może przynieść pozytywny skutek w postaci rekompensaty, jeśli wina leży po stronie kuriera. Jak przygotować się do złożenia reklamacji w firmie kurierskiej z powodu opóźnionego dostarczenia przesyłki?
Przesyłki kurierskie – jak długo będę czekać na zamówioną paczkę?
Przesyłki kurierskie to obecnie najpopularniejsza i najszybsza forma wysyłania różnego typu paczek i listów. Z usług firm kurierskich korzystają zarówno osoby prywatne, jak i firmy, czy instytucje. Czas dostarczenia przesyłki krajowej z reguły nie jest dłuższy niż jeden dzień roboczy. W okresach dużego natężenia ruchu w firmach kurierskich, takich jak np. święta, czas dostawy paczki może się nieco wydłużyć. W przypadku przesyłek zagranicznych czas dostarczenia towaru liczy od kilku dni do kilku miesięcy. Wszystko zależy od tego czy paczka lub list przemierzają swoją trasę samolotem, pociągiem, czy statkiem. Od wybranego środka transportu zależy czas dostarczenia przesyłki.
Reklamacja nieterminowo dostarczonej przesyłki – od czego zacząć?
Każda z firm kurierskich ma własne procedury i zapisy w regulaminie, które pozwalają na złożenie reklamacji z powodu opóźnionego dostarczenia paczki lub listu. Przed zgłoszeniem reklamacji należy zajrzeć do regulaminu danej firmy i sprawdzić, czy złożenie takiej reklamacji będzie miało sens. Wiele firm przewozowych umożliwia składanie reklamacji również za pośrednictwem infolinii. To bardzo wygodne rozwiązanie. Profesjonaliści od tego typu spraw odpowiedzą na nasze pytania. Jeśli pracownik od razu powie, że składanie reklamacji jest bezcelowe, warto samemu zweryfikować podane przez telefon lub e-mail informacje i przekonać się, czy rzeczywiście mamy racje.
Sposób reklamacji różni się, w zależności od tego, czy przesyłka została nadana w Polsce, czy poza jej granicami. Zgodnie z obowiązującym na terenie Polski prawem w przypadku wadliwego wykonania lub całkowitego niewykonania usługi firma zajmująca się dostawą paczki musi przyjąć reklamację i ustosunkować się do niej w stosownym czasie. Regulaminy firm kurierskich najczęściej pozwalają na zareklamowanie opóźnionej dostawy przesyłki w ciągu roku od jej nadania. Reklamacje z powodu nieterminowego dostarczenia paczki można składać, jeśli dotarły one do adresata później niż 14 dni od momentu nadania.
Po dwóch tygodniach paczka zostaje zgodnie z prawem uznana za nieprawidłowo dostarczoną. Każde pismo reklamacyjne powinno zawierać nasze dane osobowe, informacje o typie i rodzaju reklamowanej przesyłki, uzasadnienie dlaczego chcemy zareklamować paczkę, kwotę odszkodowania oraz odręczny podpis osoby składającej reklamację. Zgodnie z polskim prawem, reklamacje na źle wykonane usługi kurierskie mogą składać zarówno nadawca, jak i adresat paczki lub listu.
Firma kurierska odrzuciła reklamację na nieterminowe dostarczenie przesyłki – co robić?
Po wypełnieniu wniosku lub kontakcie z infolinią firmy kurierskiej pozostaje nam tylko i wyłącznie czekać. Termin rozpatrywania reklamacji na nieterminowe dostarczenie przesyłki różni się w zależności od firmy kurierskiej. Zgodnie z normami prawnymi na terenie Unii Europejskiej nie może być on dłuższy niż miesiąc. Wiele firm odpowiada na reklamację już w ciągu tygodnia lub dwóch od momentu złożenia reklamacji. Po dopełnieniu wszystkich spraw formalnych, związanych z reklamacją na opóźnioną dostawę paczki możemy spodziewać się pozytywnego załatwienia sprawy.
Co w przypadku, gdy wszystkie formalności zostały dopełnione, a firma kurierska odrzuciła naszą reklamację? Po otrzymaniu odmowy uznania reklamacji należy sprawdzić dokumenty i dokładnie zapoznać się z podstawą, która posłużyła jako element umożliwiający firmie kurierskiej odrzucenie reklamacji. Od negatywnie rozpatrzonej reklamacji można się odwołać. Wystarczy mały szczegół, którego mogliśmy nie zauważyć, w pośpiechu wypełniając formularz, by reklamacja została odrzucona.
Podstawowymi parametrami, jakie należy sprawdzić, są data oraz podstawa reklamacji. Do odwołania warto dołączyć dodatkowe dokumenty i powołać się na trafne przepisy lub zapisy z regulaminu firmy kurierskiej. W regulaminie przewoźnika zajmującego się dostarczaniem paczek i listów mogą pojawiać się zapisy, które pozwolą nam dowiedzieć się, dlaczego reklamacja została odrzucona. Nie warto wysyłać drugi raz tej samej reklamacji, firmy kurierskie posiadają działy prawne, które uważnie czytają każdy dokument reklamacyjny.