Dzięki naszemu szybkiemu stylowi życia, co wiąże się z brakiem czasu, jakiś czas temu pojawiła się możliwość kupowania produktów online. Dzisiaj ta metoda jest bardzo popularna i korzystał z niej już niemal każdy. Kupujemy wszystko – od ubrań po artykuły spożywcze. Znacząco ułatwia nam to codzienne funkcjonowanie. Jednak, by nasz produkt został nam doręczony, ktoś musi go przywieść. I tu z pomocą przychodzą nam firmy kurierskie.

Według badań, od dostawców oczekujemy wygody, szybkiego czasu doręczenia przesyłki oraz niskiej ceny usługi. Niestety często nawet nieświadomie utrudniamy wykonanie pracy w taki sposób. Kurierzy muszą czasami stoczyć nie małą „walkę” o to, by dostarczyć nam przesyłkę. Nierzadko w momencie przybycia pod wskazany adres nie zastają adresata paczki. Zdarza się więc, że muszą oni dzwonić od klienta i ustalać z nim czas, czy nawet nowe miejsce doręczenia paczki. W tego typu sytuacjach potrafią padać pod adresem kurierów niewybredne słowa. Czy słusznie? Warto jest wiedzieć, co leży w kompetencjach kuriera, a co nie jest jego obowiązkiem. Dowiedz się, czego możesz oczekiwać od kuriera oraz kiedy będziesz musiał pogodzić się z odmową wykonania twojej prośby.

Paczka za pobraniem

Duża część zamawianych paczek, to przesyłki, za które odbiorcy płacą za pobraniem. Oznacza to, że osoba zamawiająca przy składaniu zamówienia zobowiązała się do zapłaty w momencie odbioru paczki. Kurier nie ma jednak obowiązku noszenia przy sobie gotówki, a tym bardziej drobnych do wydawania reszty. Powinniśmy mieć przygotowaną odliczoną dla kuriera dokładną sumę, ponieważ może się okazać, że zapłacimy za paczkę więcej niż oczekiwaliśmy. Owszem, może się zdarzyć, że kurier wyda nam resztę, jednak należy liczyć się z faktem, że nie ma takiego obowiązku.

Sprawdzanie paczki przy kurierze?

Czy na pewno sprawdzać zawartość paczki przy obecności kuriera? Większość firm online zachęca nas, a wręcz prosi, by swoje paczki otwierać i sprawdzać w obecności kuriera. Ma to na celu potwierdzenie, czy przesyłka jest cała i nienaruszona. Za zły jej stan mogłaby odpowiadać firma kurierska. Sprawa nie jest jednak taka oczywista. W momencie kiedy protokół odbiorczy został podpisany (kartka, czy pad, na którym zawsze składamy swój podpis w momencie odebrania przesyłki), kurier nie ma obowiązku czekać aż klient otworzy i sprawdzi przy nim zawartość swojej paczki (wyjątkiem jest sytuacja kiedy wygląd paczki wskazuje na jej naruszenie lub np. słychać w niej potłuczone szkło). Jednakże jeżeli poprosimy o jej otwarcie przed podpisaniem dokumentu, mamy prawo żądać tego od kuriera. Należy jednak pamiętać o fakcie, że jeżeli po otwarciu okaże się, iż paczka jest nienaruszona  możemy zostać obciążeni dodatkowymi kosztami takiej usługi. Należy mieć na uwadze fakt, że kurier traci cenny czas, w którym mógłby być już w drodze do następnego klienta.

Dostarczanie paczki pod drzwi

Jeżeli chodzi o dostarczanie paczki pod drzwi wskazanego adresu sprawa jest dosyć prosta i klarowna, regulują ją przepisy prawne. Kurier nie ma obowiązku wnoszenia paczki pod wskazany adres, jeżeli jej waga przekracza wagę 30 kg. Kurier może odmówić wnoszenia jej na piętro czy pod same drzwi i niestety mieszkanie na parterze również nie pomoże. Część firm kurierskich informuje, że paczki o wadze większej niż 30 kg dostarczane są na zasadzie „burta-burta” co oznacza, że kurier wyjmie paczkę z samochodu i postawi ją np. na chodniku, tak by odbierający mógł ją swobodnie zagrać.  Jeżeli zamawiamy towar większych gabarytów lub o dużej wadze, warto wcześniej zorientować się, czy paczka zostanie nam dostarczona pod drzwi. Niektóre firmy kurierskie w przypadku takich paczek oferują wniesienie jej za dodatkową opłatą.

Telefon w przypadku nieobecności adresata?

Kurierzy  zazwyczaj pracują o stałych godzinach 8-18, jednakże może zdarzyć się, że nie będzie nas w tym momencie w domu lub np. na chwilkę wyszliśmy do pobliskiego sklepu i będziemy za przysłowiowe „5 minut”, a w tym momencie odwiedzi nas kurier z naszą paczką. Może on odjechać lub do was zadzwonić. Każdy wykonany telefon to niestety utracone cenne minuty na rozmowę i dogadywanie się z klientem kiedy będzie obecny. Kurierzy często więc nie dzwonią i mają do tego prawo. Kurier nie ma obowiązku kontaktowania się z adresatem paczki w przypadku jego nieobecności. W takiej sytuacji najczęściej otrzymujemy wiadomość mailową czy sms z informacją o próbie dostarczenia paczki jak i z przewidywaną datą następnej wizyty kuriera. Część firm wychodzi klientom naprzeciw i oferuje przekierowanie paczki do wybranego punktu odbioru takiego jak sklep, kiosk czy stacja benzynowa. Klient sam wybiera miejsce odbioru, a kiedy paczka już się tam znajdzie może wybrać czas, w którym ją odbierze. Niektóre firmy decydują się na wysyłanie informacji z rana z informacją o dostarczeniu paczki w dniu dzisiejszym.

Kurierzy jako dostawcy przesyłek a przede wszystkim pracownicy posiadają swoje prawa jak i obowiązki. Czasami oczekujemy od nich zbyt wiele, często przez brak wiedzy. Posiadanie tych informacji może pomóc nam zrozumieć zachowanie kuriera czy jego odmowę realizacji naszej prośby.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

14 + 1 =