Wykorzystanie nowych technologii

Dane statystyczne pokazują, że sektor usług kurierskich w Polsce w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat wartość rodzimego rynku wzrosła o ponad pięćdziesiąt procent. Dla porównania roczny wzrost na rynkach europejskich wynosi około 4,5 procent. Tak dużą dynamikę w Polsce napędza przede wszystkim popularność e-handlu. Polacy pokochali zakupy przez internet i każdego roku z tej formy robienia zakupów korzysta coraz więcej osób. Szacuje się, że w 2019 roku powstanie jeszcze więcej sklepów internetowych. Wzrost sprzedaży internetowej to oczywiście dobra wiadomość dla firm kurierskich, ponieważ oznacza duży popyt na oferowane przez nie usługi.
Branża usług kurierskich w 2019 roku zamierza wprowadzać nowe rozwiązania, które przyczynią się do skrócenia czasu dostarczania przesyłek. Niektóre firmy z tej branży planują wprowadzenie rozwiązań, które umożliwią dostarczanie przesyłek tego samego dnia, w którym złożone zostało zamówienie. Tego rodzaju usługę umożliwić mają przede wszystkim nowe technologie. Liderzy na rynku stopniowo przymierzają się do zastąpienia kurierów dronami. Według założeń drony miałyby dostarczać mniejsze paczki na niewielkie odległości. Taki kanał dystrybucji pozwoliłby zarówno znacząco zmniejszyć koszty doręczania przesyłek, jak i przyspieszyć ich tempo. Drony latające nad miastem nie musiałby tracić czasu na czekanie w ulicznych korkach. Innym rozwiązaniem, które ma zostać wprowadzone w 2019 roku jest dostarczanie paczek za pośrednictwem indywidualnych osób. Dzięki tej usłudze każdy użytkownik smartfona będzie mógł wybierać zlecenia, które chce zrealizować. Na podobnej zasadzie działa obecnie jedna z korporacji taksówkarskich. Usługa, która fachowo nazywana jest crowdsourcingiem zdaniem ekspertów może zrewolucjonizować rynek usług kurierskich.

Droższe paczki

Jeśli chodzi o Polskę, w 2019 roku należy się spodziewać przede wszystkim wzrostu cen usług kurierskich. Duża konkurencja na rynku doprowadziła do wojny cenowej. Każda firma starała się świadczyć swe usługi coraz taniej. W efekcie coraz więcej przedsiębiorstw zaczęło narzekać na problemy finansowe i prowadziło swą działalność na pograniczu opłacalności. Do wzrostu cen usług kurierskich przyczynić się mogą również rosnące ceny paliw, które przekładają się na wyższe koszty korzystania z samochodów dostawczych. Ogromny problemem dla branży kurierskiej jest również ograniczona ilość pracowników. Niski poziom bezrobocia, jaki od pewnego czasu utrzymuje się w Polsce, sprawia, że brakuje zarówno magazynierów, jak i kurierów. Co więcej, zatrudnieni pracownicy świadomi tego, że firmy nie mogą znaleźć nowych pracowników, coraz częściej domagają się podwyżek. Jeśli firmom kurierskim nie uda się rozwiązać problemu braku pracowników, może okazać się, że nie będą w stanie w całości skonsumować istniejącego popytu i realizować wszystkich złożonych zamówień. Sytuację może poprawić zatrudnienie pracowników z Ukrainy lub aktywizacja osób, które dotychczas są bezrobotne. Bez względu na to, co się wydarzy, wydaje się, że rok 2019 będzie dla firm świadczących usługi kurierskie wymagający i trudny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwa × dwa =